Van de voorzitter: Bouwen aan de Basis

Zoals beloofd zou ik naar aanleiding van de ALV nog terug komen op een aantal zaken. Ten eerste de presentatie Bouwen aan de Basis door Kees van der Vaart en ondergetekende.  Het doel van het plan Bouwen aan de Basis 2016-2021 heeft als doelstelling het neerzetten van een nieuw fundament voor ODO voor de komende decennia . Zowel korfbal technisch, organisatorisch als qua accommodatie.  Daar is een vijftal aanleidingen voor.

  • De forse instroom van jeugd. We hebben inmiddels al weer 10 kangoeroes, wat heel veel is voor de vroege periode in het seizoen. Daarentegen neemt het aantal senioren en junioren iets af. Bedroeg die groep voorheen 40% van de vereniging, nu is dat zo’n 30%. Er is dus meer kader nodig, maar minder beschikbaar.
  • Het sportieve niveau vraagt aandacht. De selectie en de standaard-jeugdteams en ODO 2 spelen nu ‘gemiddeld’ tweede klasse. In het verleden lag dat meer richting gemiddeld eerste klasse, het niveau waar we weer naar toe willen voor degenen die dat willen nastreven.
  • De afmetingen van het kunstgrasveld moeten worden veranderd, van 30×60 naar 20×40. We willen dit op een cleane manier doen, dus geen lappendeken van stukjes kunstgras, oude en nieuwe lijnen door elkaar, maar een mooi hoofdveld in de lengte voor de kantine, en daarachter een tweede veld met meer trainingsruimte.
  • We hebben gebrek aan droge opslagruimte. De voorraad kleding staat in de container, wat niet de beste plaats daarvoor is, het archief staat bij mij thuis, wat niet de beste plaats daarvoor is.
  • Voorzieningen zijn verouderd. Het verzorghok is dringend aan vervanging toe, de kantine kan wel weer een facelift gebruiken.

In het plan staan 2 thema’s centraal.

  • Sporten in een veilige omgeving met goede voorzieningen en goede faciliteiten. Van jong tot oud voelt zich thuis bij ODO en is sportief bezig op de manier en op het niveau die het beste bij hem / haar past.
  • Meervoudig gebruik van de accommodatie. Wij benutten onze accommodatie effectief en mikken op gebruik in alle perioden door verschillende gebruikers (Kinderopvang, schoolsport, MVV in de winter de kleedkamers).

Omdat het aanpakken van bovenstaande aanleiding in de geest van de twee centrale thema’s bovenop de  huidige taken van de vereniging en de stichting ODO accommodaties komt, streven we naar een slagvaardige stuurgroep die met dit hele plan aan de slag gaat. Uiteraard vertegenwoordiging vanuit en verantwoording naar beide besturen, maar de wens is om zoveel mogelijk leden in zo’n stuurgroep te betrekken die nu nog niet overladen met ODO taken zijn. Het centraliseren van alle taken heeft ook als voordeel dat als er bijvoorbeeld een beroep op fondsen gedaan wordt dit vanuit het geheel gebeurt, en niet vanuit losse deelprojecten.

Kees en ik zijn nu bezig met het formeren van zo’n stuurgroep. Op vrijdagavond 28 oktober houden we in De Punt een discussieavond voor alle geïnteresseerden, leden, ouders. Aanvang 20:30.

Op basis van wat er nu al ligt en met de input van de discussieavond (waar ik trouwens nog even een meer aansprekende naam voor moet verzinnen) gaat de stuurgroep in november het programma  opstellen, in december kunnen beide besturen er akkoord voor geven en dan willen we op de nieuwjaarsborrel op vrijdag 6 januari het programma presenteren. Waarna we aan het werk kunnen voor wat betreft de onderdelen nog niet lopen, want bepaalde onderdelen als scheidsrechter begeleiding (goed bezig Wim, Marco & Erik) en versterken vrijwilligers (enquête Kees, al ingeleverd?) zijn al in gang gezet.

Dat is grofweg drie maanden om de hele organisatie op te tuigen. Veel werk, maar het geeft mij in elk geval hernieuwde energie 😉 Ik houd u ook hier op de hoogte.

Een voornemen van mij is meer contact met de ODO-jeugd. Ik wil dan in de vooravond van de discussieavond op 28 oktober eten met ODO-jeugdleden (10 tot 18 jaar) die het leuk vinden om hun mening  te geven over ODO. Ik denk dat een aantal van zo’n 10, beetje gevarieerd van leeftijd, optimaal is. Ik zal via de trainers eens vragen wie ze denken dat dat leuk vinden en die actief benaderen, maar de oproep staat gewoon open. Tweet, insta, facebook of fax me als je het leuk vind. Heb nog geen snapchat 😉 Over snapchat gesproken, als er jeugdleden zijn die het leuk vinden om iets met de social media van ODO te doen, of willen vloggen, en dan zonder treiteren, tweet, insta, facebook of fax me.

En dan nog even de puntjes die op de rondvraag van de ledenvergadering voorbij kwamen.

  • Komen de zaalfolders weer terug? Vorig jaar was besloten dat er erg veel moeite in het maken ervan ging zitten, maar het wordt toch als gemis ervaren. Als er iemand is die het proces wil coördineren vinden we het prima als het terugkomt, maar we hebben grotere uitdagingen en is voorlopig niet een punt van hoge prioriteit van het bestuur.
  • Zoals vorige week geschreven: kopij voor de Praatpaal graag weer voor 15:00 uur inleveren, anders in overleg met de redactie.
  • Het aantal nieuwe leden door schoolkorfbal was laag, hoe kunnen we dit verbeteren? Het bestuur zegt toe hierover na te gaan denken.
  • Hoe zit het met de ballen voor binnen en buiten? De blauw/gele ballen zijn officieel indoorballen, maar worden dus ook buiten gebruikt. Door het kunstgras slijten zij extra hard. Het bestuur heeft besloten dat er voor de zaalperiode ballen worden aangeschaft die we alleen indoor gaan gebruiken.
  • Hoe zit het met de EHBO doos? Laura Zegwaard heeft hem onlangs bijgevuld, hij staat in het keukenkastje met de groene EHBO sticker erop.

Tot zover!

Groet, Jaap
Jaap van Vliet
06-24272330
twitter.com/plunje
instagram.com/plunje
facebook.com/plunje
Fax: 084-8327411