De taken van de zaalwacht van ODO

Zaalwacht bij ODO

De zaalwacht is de persoon die namens ODO de verantwoordelijkheid heeft over het gebruik van de sporthal op dat moment, maar is dus niet de persoon die ook alles moet uitvoeren. De zaalwacht houdt vooral alles in de gaten en zal dingen moeten regelen als dat nodig is.

Ouders doen opbouw en zaalwacht tijdens jeugdwedstrijden t/m A van eigen kind. Vanaf moment van aanwezigheid kinderen tot einde wedstrijd. Bij de eerste wedstrijd zijn er twee zaalwachten, daarna steeds eentje. Bij de seniorenwedstrijden is één van de reserves zaalwacht en bij de senioren selectiewedstrijden een ervaren kracht die los staat van de wedstrijd.

Start van de zaterdag

Dit seizoen zullen er iedere zaterdag 2 zaalwachten zijn bij de start van de dag. Zij zijn een half uur voor de eerste thuiswedstrijd aanwezig en zijn met z’n tweeën verantwoordelijk voor een goed begin van de dag. Er zullen altijd al andere ouders aanwezig zijn van de eerste teams. Durf ze gerust te vragen om even mee te helpen, want vele handen maken licht werk! Dan blijft het voor iedereen leuk. Deze punten zijn een visitekaartje van ODO voor iedereen die de sporthal bezoekt

  1. Haal de sleutels en koffer van het scorebord op bij de bar. Je wilt de sleutels van de ballenkast en die waar de geluidsinstallatie en dergelijke inzit. Maar dat weten René en Eva (beheerders sporthal) ook wel.
  2. Op naar de zaal. De coaches/spelers van ODO hebben waarschijnlijk de palen al neergezet en willen de ballen pakken. Hiervoor hebben we één van de sleutels van je nodig met ballenkast. Dat is prima, maar let er wel op dat er niet meer dan twee ballen uit de kast gaan (één voor ODO en één voor te tegenstander) per wedstrijd. De ballenkast bevindt zich in de berging direct rechts naast het scorebord tegen de buitengevel. Na openen van de ballenkast slot open aan de kast hangen en sleutel terugbrengen naar de bar.
  3. Nu we toch in de zaal zijn kunnen we meteen het toetsenbord van het scorebord aansluiten. Appeltje eitje. Deze staat altijd op de tafel onder het scorebord. Stekker in het stopcontact en die andere (ronde met pinnetjes) inpluggen in de aansluiting aan de wand. Scorebord schakelt automatisch over naar de wedstrijdmodus. De coaches en reservespelers zorgen verder voor de bediening.
  4. Voordat de eerste wedstrijd begint is het handig om de vlaggen op te hangen. De twee vlaggen liggen bovenop de ballenkast. De vlag van ODO hangen we in de naast het reclamebord van PC Maasland aan de rechterzijde (gezien vanaf de tribune). Hier in de hoek hangt ook een lange stok, waarmee de vlag aan piepklein haakje opgehangen kan worden aan de rode bint. Het is een precies werkje wat niet iedereen even gemakkelijk afgaat, schroom niet om een andere ouder om hulp te vragen. En check van tevoren even of de vlag met de goede kant voor hangt 😉 De vlag van BVB komt aan de andere kant van de zaal, ook weer naast het bord van PC Maasland. Zet na dit klusje de stok terug in de houder.
  5. Waarschijnlijk is de eerste wedstrijd nog steeds niet begonnen. Een goed moment om de geluidsinstallatie op te halen. Hiervoor heb je de andere sleutel nodig. De geluidsinstallatie staat in de eerste scheidsrechter kleedkamer waar je komt door de twee deuren bij het vouwscherm en dan meteen rechts de eerst deur. In deze ruimte staat een witte kast met hangslotje, vandaar die sleutel. De geluidsinstallatie kan eruit worden gereden op karretje richting de zaal. Neem ook meteen de twee banieren (aluminium houders) en de twee bodywarmers mee. Zet de grote koffer van de geluidsinstallatie op de tafel bij de bediening van het scorebord. De twee bozen ter hoogte van de twee korven aan de zijlijn. Aansluiten doen we later.
  6. De eerste wedstrijd zal nu wel gaan beginnen. Een mooi moment om de bodywarmers aan te trekken. Van de KNKV moeten we er voor zorgen dat er altijd een herkenbare zaalwacht aanwezig is in de zaal tijdens de wedstrijden.
  7. Zet één van de banieren met de zaalsponsors op voor het muurtje bij de bediening van het scorebord. Deze liggen in/op dezelfde kast als de geluidsinstallatie. Klap de steunen aan de onderkant uit. Haal de opgevouwen stok uit de houder en zet in elkaar als een tentstok. En plaats de stok in de houder in het midden, met haakje naar voren. Trek nu de banier naar boven, klik vast op het haakje van de stok. De andere banier zetten we voor de deur naar de zaal naast de kapstok. Zodat onze bezoekers er niet omheen kunnen, maar wel de zaal in kunnen komen.
  8. Daarna hangen we de spandoeken/schilden op die door de pupillenteams zijn gemaakt. Deze schilden staan in dezelfde ruimte van de ballen en palen. Rondom het veld hangen touwtjes aan de muur waar een schild aan gehangen kan worden.
  9. Als allerlaatste kunnen we de radio aansluiten, mocht dit te technisch worden dan zal het eerste team die het wil gebruiken het vast wel doen. Haal de deksel van de geluidsinstallatie. Stekker in het stopcontact. Verbind de speakers met de speakerdraden, snoer kan achter de banken lopen. De verdere bediening kan worden overgelaten aan de coaches/teams. Karretje van de installatie kan onder de tafel blijven staan.

Dat was de voorbereiding van de dag. Door naar ‘gedurende de zaterdag’

Gedurende de zaterdag

Gedurende de wedstrijden is er een zaalwacht aanwezig.  Deze is herkenbaar voor iedereen door de bodywarmer. Trek deze dan ook aan. Waar moet je gedurende de dag op letten:

  • Het is belangrijk dat de wedstrijden op tijd beginnen. Het is immers vervelend voor toeschouwers, uitspelende ploegen als ze lang moeten wachten tot hun wedstrijd. Als wedstrijden uitlopen dan betekent dat korter inschieten en rust voor de wedstrijden. Geef dit aan bij de scheidsrechter en coaches. Als een wedstrijd meer dan 15 minuten te laat begint kan de tweede helft zelfs worden ingekort. Maar dit proberen we natuurlijk te vermijden.
  • Naast spelers is er ook een scheidsrechter nodig. Op tijd in de gaten houden of de scheidsrechter aanwezig is dan ook belangrijk. Zo niet, een scheidsrechter regelen. Uit de aanwezigen, namen via de coaches of Wim Poot (06-20476685). Daarnaast is het altijd goed om de scheidsrechter welkom te heten en vertellen dat je dat de zaalwacht bent. Helemaal als het een scheidsrechter van buiten ODO is. Deze scheidsrechters mag je een consumptie aanbieden op de ODO rekening.
  • Hou gedurende de wedstrijden een oogje in het zeil. Let erop dat gebruikte palen goed zijn opgeruimd, of doe dat zelf even. Er zijn maximaal twee ballen per wedstrijd uit de kast. Ruim ballen die niet gebruikt worden op, bijvoorbeeld de pupillenballen (K4) als er met grote (K5) ballen wordt gespeeld. Het scorebord hoef je niet te bedienen, maar let er wel op dat het wel gebeurt. Vaak zijn er spelende kinderen, let erop dat er geen kinderen (met ballen) rond het veld gaan rennen of in het materiaalhok. Kijk even of de kleedkamers nog netjes zijn of laat iemand anders (mannetje/vrouwtje) een rondje doen. Kortom zorg ervoor dat alles netjes blijft.

Eind van de zaterdag

Aan het eind van de dag is er een team verantwoordelijk voor het opruimen van alle spullen, maar ook voor alle rotzooi die is achtergelaten. Doe dit als teams even snel en volledig. Dit team is verantwoordelijk voor:

  • Opruimen van de geluidsinstallatie (in de witte kast in de eerste scheidsrechterskamer).
  • Opruimen van de banner uit de entreehal (in de witte kast).
  • Opruimen van de bodywarmers zaalwacht (in de witte kast).
  • Opruimen van het scorebord (Koffertje met sleutel terug achter de bar).
  • Opruimen van de ODO en BVB vlag (bovenop de ballenkast).
  • Opruimen van de schilden van de Pupillen-teams (materiaalhok).
  • Opruimen en natellen van de ballen en palen. Zijn we compleet, anders goed zoeken.
  • De sleutels (ballenkast+witte kast) en koffertje scorebord afgeven achter de bar.
  • Opruimen van alle achtergebleven rotzooi. Dus die mandarijnenschillen/flesjes in de prullenbak.

Januari 2018