Terugblik op de ALV

Door Jaap

Afgelopen vrijdagavond was de ALV, ruim 30 leden en betrokkenen waren aanwezig. Ik opende de vergadering met een epistel met de strekking dat ik die avond onderhoud wilde plegen aan het fundament van ODO, te weten financieel en op het gebied van omgangsvormen.

De voorgestelde contributieverhoging van 20% leverde terecht natuurlijk een discussie op. Een valide vraag was waarom het nu ineens met zo’n aanzienlijk percentage moest. Redenen, zoals eerder in het voorjaar gemeld, waren dat we sinds begin jaren negentig de faciliteiten hebben vergroot (vooral in de trainingsuren in de zaal), maar dat we tegelijkertijd de contributie alleen per traditie met de inflatie verhoogd hebben. Wat zo’n kwart eeuw voor een afwezigheid van de discussie rondom de contributies heeft gezorgd.

Het percentage dat de contributies van de inkomsten deel uitmaakte zakte, en werd vorig decennium deels onzichtbaar gemaakt door fantastische concerten en een hoge oud papier prijs. Door de aanwezigen werd nog voorgesteld de verhoging in twee jaar te verdelen. Het bestuur steunde dit voorstel niet, omdat we dan in het huidige seizoen alsnog met een tekort worden geconfronteerd. Uiteindelijk werd de verhoging, inclusief verhoging van de gezinskorting en een eenmalige extra korting voor gezinnen gesteund door de vergadering. Met de nieuwe bedragen komen we in lijn met de buurverenigingen en bijvoorbeeld MVV.

Opgemerkt werd dat we ook kritisch aan de kostenkant moeten blijven kijken. Dat nemen we ter harte, en zijn we al mee bezig. Afgelopen week verving Jan Eijgermans de telefooninstallatie, waardoor we het abonnement met KPN kunnen opzeggen. Ook op energiekosten is er al een stap gemaakt door goedkoper in te kopen, en deze winter zullen we investeren in het energiezuiniger maken van de kantine. Maar de grootste kostenbesparing zal uit de leden zelf moeten komen, door op tijd de veldverlichting uit te zetten, geen feesten onder de douche te houden en te zorgen dat alle ballen er zijn aan het eind van de dag.

Een ander discussiepunt was de nieuwe paragraaf Gedrag in het Huishoudelijk Reglement, en het bijbehorende ODO Gedragscode. Veelal open deuren en weerspiegeld het de manier waarop we reeds met elkaar omgaan, maar een duidelijke verandering is de wens van het bestuur om van alle jeugdtrainers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) te verlangen. Ook dit punt gaf natuurlijk stof tot discussie, waarbij de belangrijkste vraag was waarom het alleen jeugdtrainers betreft, en bijvoorbeeld niet het bestuur, seniorentrainers en begeleiders van activiteiten. De formulering die voorgesteld werd door het bestuur bevatte al de mogelijkheid voor het bestuur om voor andere categorieën dezelfde eis te stellen, en we zullen als bestuur een risicoanalyse maken en in u in dit clubblad op de hoogte houden van de uiteindelijke categorieën waarvoor we een VOG verlangen.

Rick Vermeer hield een prima presentatie over de nieuwe werkwijze van de club die zich bezighoudt met de trainingsbegeleiding. Verder in deze praatpaal leest u het plan van aanpak van deze club, met, naast Rick, Bart de Vos, Rob van der Hak en Bram Hanemaaijer.

Een belangrijk onderdeel werd geleid door onze vrijwilligerscoördinator Margreet Hanemaaijer, te weten de afscheidnemende bestuursleden en commissieleden en het benoemen van de vacatures. Voor wat betreft het bestuur nam bestuurslid technische zaken Margot van Viersen afscheid, Margot bedankt voor alle jaren trouwe dienst. Gecombineerd met de wens van Erik Passchier om zich binnen de TC op specifieke zaken te richten in plaats van het voorzitterschap daarvan, levert een uitdaging op voor deze twee posities. Ideaal plaatje is een nieuwe voorzitter TC die zowel de TC aanstuurt als in het bestuur zitting neemt. Andere varianten, zoals de manier waarop Margot dat de afgelopen jaren invulde, zijn natuurlijk bespreekbaar. Uiteraard en gelukkig gaat Erik voorlopig gewoon door in zijn hoedanigheid als voorzitter TC. Hebt u ideeën, suggesties of vragen over de manier van invulling dan horen wij het graag.

De uitschieter was dit jaar voor de externe scheidsrechters (scheidsrechters die fluiten bij andere verenigingen). Wim Poot, Marco van de Beukel en ondergetekende (die zich afzijdig hield in het debat over deze onderscheiding) fluiten wekelijks wedstrijden wat ODO een behoorlijke hoeveelheid boetegeld aan de bond en in uiterste geval punten in mindering bespaard.

Bij de rondvraag werd nog de vraag gesteld wanneer ODO overgaat naar de nieuwe veldafmetingen van 20×40 voor de senioren. Het antwoord daarop was vrij simpel, zodra dit veld afgeschreven is. Deze volledige renovatie is een gigantische kostenpost, en zullen we niet eerder doen dan economisch verantwoord is. Om met de voorzitter van stichting ODO Accommodaties Kees van der Vaart te spreken, verwacht geen nieuwe velden binnen 3 à 4 jaar.

De gezellige borrel achteraf was opgeleukt met mooie uitvergrotingen met foto’s van vorig seizoen. Dit enerzijds als voer voor discussie, anderzijds als hommage aan Bram van Leeuwen die met zijn foto’s ons helpt het verhaal van de gezellige club waarin we heel veel zaken prima geregeld naar buiten te laten zien. Bram bedankt, en ik hoop nog veel werk van je te mogen zien!

Waar we inmiddels wel met de senioren al weer 20×40 spelen is de zaal, en het eerste competitieweekend zit er op. ODO 1 moest in het verre Middelburg de punten laten aan veld-overgangsklasser Swift (20-18), maar de goede indruk die de ploeg achterliet maakt ons nieuwsgierig naar het eerste thuisoptreden aanstaand weekend tegen KCR. Ik zou het enorm tof vinden om met een gigantisch publiek en masse achter de spelers van Dirk Sercu te gaan staan. Komt u kijken en aanmoedigen?
Groet, Jaap
voorzitter
06-24272330